Op het gebied van online marketing heb je keuze uit enorm veel mogelijkheden. En voor de meeste bedrijven is het dan ook zaak om een selectie te maken van online marketingkanalen die voor hen het beste werken, oftewel het beste renderen. Maar hoe kies je dan online marketingkanalen uit voor jouw bedrijf? Dat vertellen we je in dit artikel.
Onderzoek waar je doelgroep online actief is
De eerste stap is om te onderzoeken waar je doelgroep online actief is. Is dat bijvoorbeeld op bepaalde sociale mediakanalen, zoals Facebook of LinkedIn? Of kun je jouw doelgroep het beste bereiken via Google? Of moet je de socials links laten liggen en je met name focussen op forums?
Kortom, een goede eerste stap bij het selecteren van online marketingkanalen is dat je onderzoek doet waar je doelgroep online actief is. Dat kun je bijvoorbeeld doen door:
- een zoekwoordenonderzoek uit te voeren zodat je weet of je doelgroep veel op Google zoekt
- sociale media groepen bekijken die te maken hebben met het onderwerp waar jou business over gaat
- forums te bezoeken en te kijken of je doelgroep daar actief is
Op basis van de uitkomsten maak je een lijstje met de belangrijkste online marketing kanalen. Specificeer per kanaal hoe je de doelgroep daar het beste kunt bereiken.
Vergroot je zichtbaarheid op die plekken
De volgende stap is dat je een online strategie uitwerkt over hoe je de gevonden kansen kunt benutten. Dus als bijvoorbeeld blijkt dat jouw doelgroep veel op Google zoekt, dan is het belangrijk om een plan uitwerken om jouw website op de gevonden zoekwoorden te optimaliseren, zodat je je doelgroep via Google kunt bereiken.
Een ander voorbeeld: als je op sociale media je doelgroep goed kan bereiken, werk je bijvoorbeeld een contentkalender uit, inclusief de op te zetten sociale media ads om het bereik van de posts te vergroten.
Bereik je doelgroep opnieuw
Online gaan mensen zelden direct tot de gewenste actie over. Gemiddeld converteert slechts 2-3% van je websitebezoekers. Bijzonder weinig dus. Het is daarom zaak om je doelgroep opnieuw te bereiken en ze alsnog te laten converteren.
Kanalen die je daarvoor kunt inzetten zijn bijvoorbeeld e-mail marketing en online adverteren d.m.v. retargeting. Zorg dus dat je aan je strategie een onderdeel toegevoegd over hoe je het contact met je doelgroep kunt onderhouden, zodat je meer conversies kunt genereren.
Conclusie: een mix van online kanalen is het beste
Samengevat werkt een mix van online marketingkanalen vaak het beste. Daarom is het zaak om uit te zoeken welke online kanalen voor jou het beste werken en die vervolgens op elkaar af te stemmen, zodat ze elkaar kunnen versterken.
Maak je eigen mix van online kanalen
Ga dus aan de slag om te onderzoeken welke online marketingkanalen je het beste voor jouw bedrijf kunt gebruiken en stel je eigen mix samen. Neem hier ruim de tijd voor en betrek je personeel er bij. Heb je geen personeel? Bespreek je bevindingen dan met andere ondernemers.
Een goed gekozen mix van online kanalen is namelijk goud waard. Maar het tegenovergestelde is ook waar. Als je vluchtig wat online marketingkanalen kiest en aan de bak gaat zonder goed onderzoek te hebben verricht, kan online marketing je bakken met geld kosten.
Zelf aan de slag of online marketing uitbesteden?
Als je het lastig vindt om te bepalen welke online marketingkanalen voor jouw bedrijf het meest relevant zijn, is het het overwegen waard om een online marketing adviesbureau in te schakelen om je te ondersteunen.
Sowieso is het goed om na te denken over welk deel van de online marketing je wilt uitbesteden en welke werkzaamheden je intern wilt oppakken. Het kan soms best lastig zijn om te bepalen of je online marketing nu wel of niet moet uitbesteden. Voor dit vraagstuk kwamen we interessant blog tegen dat het lezen zeker waard is: online marketing uitbesteden of zelf doen?