De kolossale marketplace van Amazon.com onder de loep

Met welgeteld 150 miljoen unieke bezoekers alleen al in de VS is de marktplaats van Amazon.com op zijn minst gezegd druk bezocht, de virtuele variant van de Damrak tijdens Koningsdag. In dit artikel komen de voordelen en nadelen aan bod. Waar moet je aan denken als verkoper en als consument?

 

Voordat je aan de slag kunt als verkoper op Amazon.com

Steeds meer verkopers in Nederland kiezen ervoor om hun producten via Amazon.com te verkopen. Je hebt hiervoor een seller account nodig. Er bestaan ook vendor accounts, maar hier moet je voor uitgenodigd worden door Amazon.com. De kosten voor een seller account bedragen 39 euro per maand en dit bedrag wordt van je creditcard afgeschreven ongeacht of je producten hebt verkocht of niet. Naast de seller fees moet je ook rekening houden met variabele kosten die afhankelijk zijn van je producten. Deze zogeheten platform fees bedragen doorgaans 10 tot 15% van de bruto-verkoopwaarde (exclusief btw).

 

Amazon.com heeft een tool beschikbaar gesteld (de FBA calculator) waarmee je het exacte percentage kan uitrekenen. Ze schaven dit constant bij op basis van omloopsnelheid, vraag/aanbod en concurrentie. Als je je producten nog niet aanbiedt op Amazon.com kun je een soortgelijk product als uitgangspunt nemen en het ASIN (Amazon product nummer) invullen in de FBA calculator.

 

Alles draait om marketing

Nieuwe verkopers binnen de Amazon marktplaats moeten hun strepen verdienen. Als je net komt kijken dan begin je met een lage seller-ranking wat betekent dat je product(en) niet goed vindbaar zijn; denk aan pagina 20-40. Het is een pay-to-play formule, dus je zal zo veel mogelijk marketinginstrumenten moeten inzetten.

 

Een goede manier om te stijgen in de ranking is sponsored products, dit AdWords programma is dé moneymaker van de Amazon.com marktplaats. Je zet in op bepaalde zoektermen en zo stijg je in de zoekresultaten. Hoe meer consumenten, hoe meer reviews en testimonials en dat opent natuurlijk nieuwe deuren voor verkopers.

 

De vuistregel onder sellers is dat ongeveer 10% van de verkoopkosten teruggepompt dienen te worden in het sponsored products programma. Dit verschilt wel per product en categorie. Al met al is Amazon.com verreweg de duurste online marktplaats en dat is niet verrassend; het gros van de online consumenten is er aanwezig.

 

Het logistieke plaatje

Je kunt ervoor kiezen om de logistiek zelf af te handelen, maar dan dien je beschikking te hebben tot een magazijn. Ook is het belangrijk om goede afspraken te maken met een vervoersbedrijf, zoals DHL. Veel verkopers kiezen er ook voor om dit door Amazon te laten doen. In dat geval dien je je producten op te sturen naar één van hun fulfilment centers; zij klaren de klus en sturen de pakketten naar de klanten.

 

 

Als je eenmaal duidelijk een beeld hebt van de totale kosten kun je afwegen of het een goede zet is om via Amazon.com marketplace te verkopen. Er komt veel bij kijken, zo ook eventuele kosten als je pakket te lang stof blijft happen in hun magazijn.

 

Niet geheel zonder risico voor Amazon

Stel je eens een overdekt winkelcentrum voor met miljoenen winkels en honderden miljoen shoppers. Als eigenaar is het onmogelijk om controle uit te oefenen en ervoor te zorgen dat verkopers zich netjes aan de regels houden. Het komt dan ook geregeld voor dat er ondermaatse of illegale producten worden aangeboden. Dit is een doorn in het oog van Amazon.com en iets waar hard aan gewerkt wordt.

 

Goedkope marktplaatsen zoals Alibaba en Wish zijn de laatste jaren enorm gegroeid. De producten zijn goedkoop en in overvloed beschikbaar. Dat brengt risico’s met zich mee. Met name elektrische producten en bekabeling voldoen niet aan de veiligheidsnormen. 40% van de externe verkopers op de Amazon.com marketplace komen uit China. Het is dus van belang dat er een balans wordt gevonden tussen automatisering en ouderwets, menselijke interventie.

 

De duurste, maar zeker niet de populairste marktplaats

In Nederland geldt Bol.com als de populairste marktplaats. Ze scoren op alle fronten hoog, van bestel plezier tot kwaliteit. Amazon daarentegen staat bekend als prijzig en deelnemers van een onderzoek dat elk kwartaal plaatsvindt omschrijven de Amazon.com marktplaats als ‘het minst bij mij passend’. Dit onderzoek wordt verricht door marketing specialist Maze-One in samenwerking met MeMo2.

 

De belangrijkste USP van Amazon.com is het breder dan brede assortiment. Dit assortiment verschilt uiteraard per land, maar over het algemeen scoren ze sterk in deze categorie. De voorspelling voor 2020 is dat Amazon.com feller de strijd aan zal gaan met Bol.com Vooralsnog geniet Bol.com met 80% het vertrouwen van de Nederlandse consument. Dit komt door de sterke naamsbekendheid en betrouwbare bezorgservice. Amazon gaat begin 2020 open met een volledig assortiment. Het is de vraag wat ze nog meer in petto heeft om haar positie in Europa te versterken.

 

Amazon komt naar Nederland! Ben jij er klaar voor? Maak een afspraak met Ranking Masters en doe de Marketplace 2020 check.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *